Pelkkä ”kiitos esityksestä” ilahduttaa sekin. Paremmin silti jää mieleen, jos kerrot työtoverisi esityksen olleen sinusta mielenkiintoinen tai herättäneen ajatuksia. Osoita, että olet kiinnittänyt huomiota siihen, mistä kiität. Ajatuksella annetut kiitokset muistetaan ja parhaimmillaan antavat tunnelmaa työpaikalla.
1. Ole luonnollinen.
Ei tarvitse muuttua täysin toiseksi ihmiseksi, että voi kehua työtovereitaan. Tee se omalla tavallasi. Kiitosten antaminen opetta myös ottamaan niitä itse vastaan.
2. Päätä kiittää.
Ilman tietoista päätöstä kiitokset jäävät usein sanomatta. Älä laskelmoi ja mieti, onko tämä ihminen varmasti sen arvoinen tai muistele, kuinka hän tosiaan niittasi sen ehdottamasi idean vuosi sitten. Nyt on hetki, jolloin näet hänessä hyvää. Treenaa kehumista samoalla edes jotain.
3. Ole ytimekäs.
Kun tutusta työtoverista pitäisi sanoa jotain tavallisen juttelun ylitse menevää, alkaa helposti hämmentyneenä rönsyillä. Älä jää tankkaamaan tai liioittelemaan. Lausu haluamasi ja jatka muihin asioihin tai töihin.
4. Tarkoita mitä sanot.
Älä käytä kohteliaisuuksia väärin saavuttaaksesi niillä jotakin. Jos kehujen takana piilee jokin tavoite, ylistäminen tuntuu herkästi alistamiselta. Rehellisellä arvostuksen osoituksella voi sen sijaan olla valtava voima. Vilpittömyys syntyy siitä, että uskot tai tunnet jotain todella. Etenkin ulkonäköön liittyvät kehut ovat herkkää aluetta, joten käytä harkintaa sen suhteen, kenelle kehuja annat ja missä seurassa.
5. Valitse oikea hetki.
Jotta kiitoksesi olisi onnistunut, sille kannattaa myös valita sopiva ajankohta. Ja samalla toisinpäin: Jos ajankohtaa alkaa varta vasten huolella valita, hetki voi mennä ohi. Älä jätä hyvää palautetta antamatta, kun se kuulu asiaan. Kohteliaisuuksien sanomatta jättäminen on pahimmillaan työpaikkakiusaamista ja peli, johon ei pidä mennä mukaan.
6. Kokeile näitä.
Jos tuntuu vaikealta keksiä mitä sanoisi, käytä vaikka jotain näistä lauseen aluista: ”Olet todella lahjakas…”, ”Olen oppinut sinulta….”, ”Sinä onnistut aina…”, ”Olin vaikuttunut siitä, että…”, ”Arvostan todella…”, ”Tosi hienoa, että olet täällä töissä”.
7. Rakenna hyvää ilmapiiriä.
Työkaverin tai esimiehen kiittäminen tekee harvoin pahaa työyhteisön ilmapiirille, joskin saattaa olla paikallaan miettiä, kenen kuullen kiitokset antaa. Toisinaan on hyvä kehua muiden kuullen, mutta kateus on myös herkkä nostamaan päätään ja puoltaa kahdenkeskeisiä kiitoksia.