Siirry suoraan sisältöön

Minne katosi printtiosaaminen?

Perinteinen printtiosaaminen tuntuu olevan katoavaa kansanperinnettä, tarve on edelleen olemassa, mutta mistä osaajat?

Minne katosi printtiosaaminen?

Printtimiehen tunnustuksia: Webbiosaamisen tärkeyttä on rummutettu jo toista kymmentä vuotta ja vaatimuslista pitenee pitenemistään. Perinteinen printtiosaaminen tuntuu kuitenkin olevan katoavaa kansanperinnettä, tarve on edelleen olemassa, mutta mistä osaajat?

Kun tulin mainosalalle reilu 20 vuotta sitten, muistan kun koko ajan rummutettiin enemmän ja enemmän webbiosaamista. Sitten tuli sosiaalinen media postauksineen. Nykyään graafikon työlistaan on lisätty muun muassa animointi ja liikegrafiikka. Prittiosaamista ei taideta juurikaan kysellä.

Mainostoimistoaikoina tein varsinkin aluksi enimmäkseen printtiä. Huomasin kyllä, että esimerkiksi lehtimainokset pikku hiljaa vähenivät. Sittemmin siirryin hetkeksi opastesuunnittelun pariin. Graafikon urani alkoi pienestä pikkukaupungin painosta ja nyt ympyrä on sulkeutunut vähän isomman kaupungin vähän isommassa painotalossa.

Puheet printin kuolemasta ovat sangen liioiteltuja. Vaikka paljon on jäänyt pois ja esimerkiksi pienlehtiä katoaa koko ajan, on vaikkapa kädessä pidettäville painotuotteille edelleenkin paikkansa. Fyysinen, hypisteltävä tuote jättää erilaisen muistijäljen. Ja esimerkiksi tuotepakkauksien painatuksista tuskin luovutaan koskaan.

Jos ennen vanha ad tai graafikko piirteli leiskat Photoshopilla ja riitaantui koodareiden kanssa toteutuksesta, tuntuu, että nykyään printtisuunnittelijaksi kelpaa mikä tahansa web tai somegraafikko.

Eri formaatti, eri osaaminen
Jokaisessa formaatissa on kuitenkin omat kommervenkkinsä. Paraskaan web-suunnittelija ei välttämättä osaa muokata valokuvaa sanomalehtipaperille paremmin sopivaksi tai suunnitella monimutkaista taiteltavaa esitettä.

Jopa perusteet kateissa
Kun on vuosikausia työskennellyt erilaisten painotuotteiden parissa, tuntuu hämmentävältä, että ammattigraafikko ei osaa tehdä edes leikkuvaroja mistään painoprofiileista puhumattakaan. Usein on vaikeuksia jopa tehdä aineisto oikeaan kokoon. 

En tiedä opetetaanko vanhaa kunnon printtiaineistojen tekoa enää kunnolla missään? Netistä löytyisi kyllä opastusta vaikka kuinka paljon, mutta sitä ei ehditä, osata tai viitsitä hakea. Sitten painoformaatin kanssa painitaan viime metreillä kun deadline oli jo eilen.

Kouluttaminen kannattaa aina
Suomalainen työnantaja on tunnetusti nihkeä tarjoamaan koulutusta työntekijöilleen. Oppia saa hakea omalla ajallaan. Jos siis ehtii ja jaksaa.

Onnistuneeseen lopputulokseen tarvitaan kuitenkin aina oikein tehty aineisto. Mitä monimutkaisempi työ, sitä tärkeämpää on, että perusasiat ovat kunnossa. Osaava henkilöstö säästää aikaa ja siten myös rahaa. 

Printtimies muistelee, päivittelee ja neuvoo
Olen jo pitkään kehitellyt artikkelisarjaa jossa perehdytään painomaailman perusteisiin, uusiin juttuihin sekä tietysti muistellaan menneitä. Vaikka aloitin painoalan opinnot vasta niinkin myöhään kuin 2007, tuntuu että siitä on jo ikuisuus ja maailma on muuttunut moneen kertaan.

Ohjelmistot kehittyvät jatkuvasti ja pystyypä painotuotteen suunnittelemaan jo nettiselaimessa ilmaispalvelussa. Vielä 90-luvulla graafikon pöydällä piti pönöttää halvan henkilöauton hintainen PowerMac kalliine ohjelmistoineen.

Onneksi printtityöskentelyn perusteet eivät ole mitään rakettitiedettä, ne on helppo oppia. Ja on sitä rakettitiedettäkin tarjolla niille, joilla on aikaa ja kiinnostusta lähteä hifistelemään.

Kirjoittanut: Ville Laasonen

Digmarit
Digmarit Digmarit ry on markkinoinnin, luovan alan ja ICT-alan ammattilaisten oma yhdistys. Digmarit on osa Toimihenkilöliitto Ertoa.

Jaa artikkeli:

Tutustu muihin artikkeleihin