Teksti: Digmarit | Kuva: Adam Oszaczky
Brändi- ja nimiuudistuksen tavoitteena on tehdä Digmarit ry:stä yhä tunnetumpi ja kiinnostavampi ammattiyhdistys. Yhdistys haluaa herättää keskustelua työelämän pelisäännöistä, nostaa edustamiensa alojen arvostusta sekä kasvattaa jäsentensä osaamista ja ammattiylpeyttä.
Nimenmuutokseen ryhdyttiin, sillä aiempi nimi viittasi yhdistyksen edustamiin ammattialoihin – virallinen nimi oli Digimedian, markkinointiviestinnän
ja tietoalan ammattilaiset DigiMaMa ry. Ammattialat ovat alati muutoksessa, ja lisäksi nimi oli pitkä ja hankala myös asiapapereihin ja viranomaislomakkeisiin. DigiMaMa-nimi aiheutti myös sekaannuksia, sillä siitä tuli joillekin mielikuva, että yhdistys olisi äitien asialla.
– Uusi nimi on samankaltainen kuin entinen, joten brändäystä ei tarvitse aloittaa aivan alusta. Nimi vie ajatukset oikeaan suuntaan, mutta ei itsessään tarkoita mitään. Yhdistyksen 50-vuotisjuhlat toukokuussa oli oiva tilaisuus päivittää sekä nimi että ilme, sanoo Digmarit ry:n puheenjohtaja Johanna Juntunen.
Uusi nimi ja ilme julkaistiin ammattiyhdistyksen 50-vuotisjuhlan kunniaksi.
Yhdistyksen historiassa toiminta tuli siihen vaiheeseen, että alkoi olla taas hyvä hetki miettiä myös uutta visuaalista ilmettä. Samaan aikaan, kun Erto suunnitteli ilme- ja verkkosivujen uudistamista ja muuta toiminnallista kehittymistään, niin oli hyvä olla mukana tässä flowssa. Varsinkin, kun DigiMaMan sivusto mukautettiin yhteensopivaksi Erton sivuston kanssa Hubspottiin. Kuitenkin soveltaen uutta Digmaritin omaa ilmettä.
Nimenmuutoksen myötä haluttiin ilmeen kuitenkin pysyvän tunnistettavana. Koska uudessa nimessä säilyivät samat kirjaimet, logoa ei muutettu kuin typografian ja tyylittelyn osalta. Uusi fonttiperhe, Vista Slab OCTE, koettiin määrätietoiseksi ja vahvaksi kuvastamaan yhdistyksen osaamista. Päätteellinen fontti seisoo tukevasti, mutta joustavasti ja uudistusmyönteisesti asiansa takana. Fonttiperhe toimii muutenkin koko graafisen ilmeen typografiana. Tavoitteena on tehdä myös ilmeen osalta yhdistyksestä entistäkin tunnetumpi ja kiinnostavampi.
Värimaailmaksi valikoituivat vastuuta, mutta myös inhimillisyyttä ilmentävät vahvat päävärit Teal Green (#175873) ja Coral (#E57F84) sekä niiden kanssa yhteensopivat tukivärit Teal (#2B7C85), Royal Blue (#0C1446) ja Seafoam Green (#87ACA3). Tukivärejä ei kuitenkaan käytetä yksinään ja jatkossa niihin liitetään kevyemmät sävyprosentit sopiviksi käytettäessä esimerkiksi taustavärejä.
Kuvituksena toimivat jo tunnistettavuudenkin kannalta edelleen Tiina Valveen piirroskuvat, joita ajan myötä lisätään sekä päivitetään ja ne ovat hyvin yhdisteltävissä keskenään.
Ilmeen sovelluksissa hyödynnetään kuvallista symbolia (DM-ympyrämerkki) tapettimaisina pintoina sekä isona yksinään. Nimilogon seurana on aina kuitenkin DM-ympyrämerkki.
Yhdistyksen sivut löytyvät nyt osoitteesta digmarit.fi ja verkkokauppa kauppa.digmarit.fi. Yhteystiedot ovat muotoa etunimi.sukunimi@digmarit.fi. ■