Siirry suoraan sisältöön

Accountorin palkkakyselyn tulokset 2024

Accountor Services Oy:n palkkakysely toteutettiin syksyllä 2024. Vastaukset on nyt analysoitu. Lue tärkeimmät huomiomme kyselyn tuloksista. 

Mies kahvikuppi kädessä

Erton ja Taloushallinnon ammattilaiset ry:n toteuttamaan palkka- ja työsuhdekyselyyn vastasi 171 Accountor Services Oy:ssä työskentelevää taloushallinnon ammattilaista. Lämmin kiitos kyselyyn vastanneille!  

Olennaisimmat poiminnat kyselyn tuloksista:

  • Kirjanpitäjän keskipalkka syyskuussa 2024 oli 3 025 euroa ja palkanlaskijan 2 960 euroa. Vuoden 2023 vastaavat luvut olivat kirjanpitäjällä 2 902 euroa ja palkanlaskijalla 2 771 euroa.
  • Kirjanpitäjien keskipalkka oli noussut vuoden takaisesta 4,25 %.
  • Palkanlaskijoiden keskipalkka oli noussut vuoden takaisesta 6,8 %.
  • Pääosa vastaajista suhtautuu liukuvan työajan käyttöön positiivisesti.
  • Työn vaativuus ja kuormittavuustekijät nousivat kärkiteemaksi avoimissa vastauksissa. 
  •  Vastaajista suurin osa (86,7 %) ilmoitti työskentelevänsä muualla kuin pääkaupunkiseudulla.  

Palkkataulukot: 

Taulukko 1: Kirjanpitäjän palkkataulukko

  25 % vastaajista 50 % vastaajista 75 % vastaajista Keskiarvo
Kirjanpitäjä 2 500 € 2 903 € 3 400 € 3 025 €

Taulukko 2: Palkanlaskijan palkkataulukko

  25 % vastaajista 50 % vastaajista 75 % vastaajista Keskiarvo
Palkanlaskija 2 600 € 2 930 € 3 286 € 2 960 €

Työsuhdetiedot ja lisäkoulutus 

Vastaajien työsuhteet olivat pääsääntöisesti kokoaikaisia ja toistaiseksi voimassa olevia. Vastaajista vain reilu prosentti ilmoitti työskentelevänsä määräaikaisessa työsuhteessa ja osa-aikatyötä tekee 8 % vastaajista. Pääosa vastaajista ilmoitti työsuhteensa kestoksi alle 5 vuotta (61 % vastaajista) tai 5–10 vuotta (20 % vastaajista). Taloushallintoalalta kertynyt työkokemus jakaantui seuraavasti vastaajien kesken: 

  • alle 5 vuotta 34 % vastaajista, 
  • 5–10 vuotta 25 % vastaajista,
  • 11–15 vuotta 15 % vastaajista,
  • 16–20 vuotta 8 % vastaajista,
  • 21–25 vuotta 7 % vastaajista ja
  • yli 25 vuotta 11 % vastaajista.  

Yli puolet vastaajista ilmoitti tehneensä täydennyskoulutuksena yhden tai useamman tutkinnon. KLT- ja PHT-tutkinnon suorittaneet vastaajat ilmoittivat, että tutkinto on otettu huomioon myös palkkauksessa.  

Pääosa vastaajista tyytyväisiä joustavan työajan järjestelmään 

Vastaajista suurin osa (81 %) ilmoitti joustavan työajan järjestelmän toimivan mielestään hyvin tai erittäin hyvin. Vastaajista 5 % taas katsoi, että järjestelmä toimii vain tyydyttävästi tai erittäin huonosti. Tyytyväisten osuus edellisvuoteen verrattuna laski hieman. Kolmannes vastaajista katsookin, ettei järjestelmä toimi työntekijälähtöisesti. Positiivista kuitenkin on, että vastaajista jopa 85 % ilmoitti pystyvänsä pitämään liukumavapaat ensisijaisesti kokonaisina vapaapäivinä.  

Avoimet vastaukset koskien liukuvaa työaikaa olivat pääosin positiivisia, mutta viitteitä ilmeni muun muassa harmaan ylityön tekemisestä ja toisaalta työmäärän vaihtelun tasaamisesta muusta kuin työntekijästä itsestään lähtevästä syystä (miinusliukumien kerryttäminen).

Muistutammekin, että liukuvan työajan käyttö on mahdollisuus, ei pakko. Jokaisella on oikeus tehdä töitä vain säännöllisen työaikansa verran. Liukuva työaika ei ole tarkoitettu plus- tai miinussaldojen kerryttämiseen. 

Työn määrän arvioidaan kasvavan 

Vastaajista 48 % arvioi työn määrän kasvavan tai kasvavan paljon seuraavan kuuden kuukauden aikana. Kuitenkin vastaajista vain 58 % arvioi henkilöstön määrän pysyvän samana ja jopa 38 % vastaajista ennusti henkilöstön vähentymistä.  

Työssä jaksaminen on pysynyt ennallaan 60 prosentilla vastaajista ja parantunut 12 prosentilla. Edellisvuoteen verrattuna luvuissa on hieman laskua, sillä 28 % vastaajista ilmoitti työssä jaksamisen heikentyneen, kun edellisvuonna vastaava luku oli 22 %.  

93 % vastaajista työskenteli kokonaan tai osittain etänä.  

Työn vaativuus huomioitava palkkauksessa

Työpaikan vaihtamista seuraavan 12 kuukauden aikana harkitsi 42 prosenttia vastaajista. Tärkein syy harkinnalle oli parempi palkka ja työssä kehittyminen. Muiksi syiksi ilmoitettiin muun muassa jatkuva muutos, organisaation uudet työskentelymallit ja työilmapiiriongelmat.   

Vastaajat ilmoittivat avoimissa vastauksissaan, että alan työtehtävät muuttuvat alati vaativammaksi ja työn kuormittavuus koetaan lisääntyneen. Nämä seikat tulisi vastaajien mielestä huomioida palkkatasossa paremmin. Accountor Services Oy:n työehtosopimuskausi päättyy 28.2.2025. Edistetään yhdessä seuraavissa tes-neuvotteluissa sellaista neuvotteluratkaisua, jossa henkilöstön esiin tuomat seikat tulee huomioiduksi.  

Jäsen, ole yhteydessä, me autamme! 

Olethan yhteydessä lakitiimimme työsuhdeneuvontaan, jos haluat kysyä omasta palkastasi tai työehdoistasi tai jokin muu asia mietityttää työhösi liittyen. Kaikki jäsentemme yhteydenotot ovat luottamuksellisiaemmekä koskaan ole työnantajaan yhteydessä ilman suostumustasi. 

Jaa artikkeli:

Tutustu muihin artikkeleihin